Firmy sprzedające swoje produkty w internecie już od dłuższego czasu są świadome mocy jaką ma dobrze wykonana fotografia produktowa.
Fotografia produktowa może kojarzyć się ze zdjęciami na jednolitym (zazwyczaj białym) tle.
O ile tego typu zdjęcia są bardzo ważne w prezentacji produktów to warto też zastanowić się nad wykorzystaniem innych typów fotografii produktowej.
Można je wykorzystywać w kampaniach reklamowych, na stronie firmowej, w sklepie online, social mediach i oczywiście w tradycyjnych materiałach drukowanych.
Wszystkie magiczne skróty jak ROI, CTR czy CPC są dobrze znane specjalistom od e-commerce. Fotografia produktowa ma znaczący wpływ na te wskaźniki i warto je wzmacniać przy pomocy różnorodnych zdjęć produktowych.
A możliwości jest sporo.
Oto 12 typów fotografii produktowej do wykorzystania przy promocji firmy i produktów.
Typ nr 1
Fotografia produktowa na białym tle
Klasyka gatunku, czyli zdjęcia na białym tle, packshoty, zdjęcia produktowe. Określeń jest sporo.
Właściwie to tego typu zdjęcie odzwierciedla w internecie realny produkt na półce sklepowej. Jest to baza, na której opiera się prezentacja produktu w internecie i materiałach drukowanych.
Produkt zaprezentowany jest na jednolitym, najczęściej białym lub szarym tle. Często z cieniem lub lekkim odbiciem lustrzanym.
Wydawałoby się, że jest to najprostszy sposób prezentacji produktu. Ale w prostocie tkwi moc, czego przykładem są międzynarodowe kampanie reklamowe marki Apple, opierające się właśnie na tych „prostych” zdjęciach produktowych na białym tle.
Typ Nr 2
Studyjna fotografia produktowa
Zdjęcia studyjne, również na jednolitym tle, ale jednak bardziej złożone od podstawowych zdjęć produktowych.
Są wieloelementowe, wykorzystuje się w nich kolorowe tła, grę świateł i cieni, formy geometryczne i rekwizyty.
Jest to bazowa fotografia produktowa „na sterydach”. Jest wzbogacona o element kreatywności.
Powinna być nieoczywista, ale jednocześnie w sposób estetyczny ukazywać produkt.
Typ nr 3
Lifestylowa fotografia produktowa
Fotografia lifestyle’owa opowiada historie i ukazuje produkt w użyciu. W odniesieniu do tego typu zdjęć trafne jest określenie, że obraz wart jest więcej niż 1000 słów.
Wymaga sporo nakładów organizacyjnych, począwszy od wyboru lokalizacji zdjęć, zaangażowaniu modeli czy skompletowaniu odpowiednich rekwizytów.
Dzięki fotografii lifestyle’owej odbiorca może lepiej zrozumieć zastosowanie produktu. Ukazuje produkt w życiowych sytuacjach nadając mu cechy autentycznej użyteczności.
Typ Nr 4
Aranżowana fotografia reklamowa
Niezwykle wymagająca dziedzina fotografii produktowej mająca na celu poruszenie emocji i wyobraźni odbiorcy.
Dopracowane oświetlenie, precyzyjne ułożenie elementów, kreatywne podejście, nieoczywiste ujęcia, wykorzystanie nietypowych technik – to między innymi elementy składające się na zdjęcie reklamowe.
Jest to taki „hero shot”, zdjęcie na którym produkt jest wyeksponowany w spektakularny sposób. Niekoniecznie zgodny z rzeczywistością, ale powinno być świeżo i zaskakująco. W użycie idą efekty specjalne typu ogień czy woda (splash photography).
Typ nr 5
Kulinarna fotografia produktowa
Typ fotografii produktowej skierowany do producentów żywności i restauracji.
Bohaterem zdjęć jest pozycja w menu restauracji lub produkt spożywczy, który może być zaaranżowany z jedzeniem.
Typ Nr 6
Fotografia produktowa typu flat lay
Bardzo popularny w e-commerce sposób prezentacji produktów. Zdjęcie wykonywane jest centralnie od góry.
Aranżacja zdjęcia oraz dobór teł i rekwizytów jest dowolny. Najlepiej oczywiście żeby wszystko korespondowało z cechami fotografowanego produktu.
Można tu puścić wodze kreatywności pamiętając przy tym, aby produkt był dobrze wyeksponowany.
Nie wszystkie produkty nadają się do tego typu fotografii produktowej. Sprawą dyskusyjną jest np. fotografowanie od góry hamburgera, kiedy już pizza nadaje się do tego idealnie.
Typ nr 7
Fotografia produktowa odzieży typu ghost mannequin
Typ fotografii produktowej stosowany przy prezentacji odzieży, głównie w sklepach internetowych i katalogach drukowanych.
Jest to właściwie technika wykonywania zdjęć odzieży. Polega ona na zrobieniu zdjęcia dobrze ułożonej odzieży na manekinie oraz zdjęcia środka tej odzieży. Kolejnym etapem jest umiejętne połączenie w programie graficznym tych dwóch zdjęć.
Efektem jest fotografia produktowa odzieży na manekinie bez widocznego manekina. Stąd nazwa duch manekina 🙂
Typ Nr 8
Zbliżenia w fotografii produktowej
Zbliżenia w fotografii produktowej mają na celu ukazanie szczegółów produktu, materiału z jakiego został wykonany czy jego struktury.
Wbrew pozorom takie zdjęcia mogą mieć całkiem szerokie zastosowanie. Obok charakteru czysto użytkowego jak np. wzorniki materiałów, mogą służyć jako elementy graficzne infografik, jako tła do wpisów na blogu czy przykuwające oko zdjęcia na social media.
Typ nr 9
Fotografia produktowa z wykorzystaniem infografiki
Jest to połączenie fotografii produktowej z grafikami i informacjami tekstowymi. Oba te elementy mogą się doskonale uzupełniać tworząc ciekawy sposób prezentacji produktu.
Odbiorca może w szybki sposób zapoznać się z właściwościami fizycznymi produktu takimi jak wymiar czy ciężar bez wchodzenia w szczegółowe specyfikacje.
Jest to szczególnie popularna forma prezentacji produktu na platformach sprzedażowych typu Allegro, Amazon i eBay.
Typ Nr 10
Fotografia usługi jako produktu
W świecie e-commerce produktem może być nie tylko fizyczny przedmiot, ale również oprogramowanie i usługa.
Usługi fizjoterapeutyczne czy budowlane – w obu przypadkach tego typu zdjęcia mają za zadanie opowiadać historię, która spina w całość charakter danej usługi.
Typ nr 11
Fotografia produktowa z dłońmi
Fotografia produktowa z dłońmi dodaje dynamiki zdjęciu, pokazuje jak używać produktu i zwiększa autentyczność przekazu.
Dzięki zestawieniu produktu z dłońmi odbiorca widzi jaka jest jego wielkość.
Tego typu zdjęcia mogą być użyte właściwie przy każdym produkcie, który człowiek może zjeść, użyć, nałożyć, itd.
Dłonie często spotykany na zdjęciach kulinarnych (np. hamburger w dłoni) i zdjęciach kosmetyków (np. rozcieranie kremu).
Typ Nr 12
User-generated content (UGC)
Fotografie tworzone przez prawdziwych użytkowników produktu. Ukazują w autentyczny sposób wykorzystanie produktu czy usługi.
Jest to stosunkowo nowy kierunek w promowaniu marek. Tego typu zdjęcia zazwyczaj odbiegają standardem od profesjonalnych fotografii, ale ich główną zaletą jest autentyczność, dzięki której buduje się zaufanie do marki.
Dodatkową zaletą jest to, że nie musisz zlecać sesji zdjęciowej. Należy tylko pamiętać o zgodzie na wykorzystanie zdjęć.