Na rynku jest mnóstwo ofert usług fotografii produktowej. Jak się w tym odnaleźć i na co warto zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy zdjęć naszych produktów ?
W tym krótkim poradniku podpowiem Ci czym warto kierować się przy wyborze studia fotografii produktowej.
Często wybór nieświadomego fotografa – amatora czy też fotografa ślubnego nieudolne próbującego swych sił w fotografii produktowej, to krótko mówiąc STRZAŁ w KOLANO i zwykłe przepalanie pieniędzy na mało atrakcyjne zdjęcia, które na pewno nie poprawią sprzedaży.
Wybór fotografa do realizacji zdjęć produktowych proponuję opierać na kryterium:
- techniczno – estetycznym
- biznesowym
Weryfikacja powinna polegać przede wszystkim na sprawdzeniu dotychczasowych dokonań danego fotografa / studia. Jeśli do tej pory nie udało mu się zrobić porządnych zdjęć produktowych to istnieje niewielka szansa na to, aby wykonał takie dla Ciebie.
Na tym etapie nic nie pomoże. Ani niska, ani wysoka cena, ani genialne zdolności „nawijania makaronu na uszy” czy zachęcająca strona www. Jeśli zdjęcia są słabe, lepiej od razu powiedzieć dziękuję.
Niestety, ale przeglądając galerie potencjalnych wykonawców w wielu przypadkach zauważysz, że jakość tych zdjęć jest bardzo niska lub w najlepszym przypadku słaba.
Zazwyczaj są to zdjęcia wykonywane przez domowych fotografów amatorów wykonujących zdjęcia produktowe z doskoku. Często można spotkać również fotografów z innych specjalizacji, np. fotografów ślubnych, którzy nieudolnie próbują wykonywać zdjęcia reklamowe czy produktowe. Funkcjonują też studia fotografii produktowej wykonujące zdjęcia na niskim poziomie. Wystarczy zerknąć na ich portfolio, a każdy kto ma chociaż minimalne poczucie estetyki ucieka od takiego wykonawcy w mgnieniu oka.
Tak czy inaczej, produkcja takich „fotografii produktowych” ogranicza się do postawienia produktu na białym tle (lub, o zgrozo, na dziurkowanym tle polipropylenowym), przypadkowego błyśnięcia z softbox’a oraz przysłowiowego cyknięcia fotki.
Co najlepsze takie zdjęcia właściwie możesz wykonać samodzielnie, nawet telefonem 🙂 Odpada problem ze znalezieniem odpowiedniego wykonawcy, czasochłonnym i kosztownym procesem sprawdzenia czy w ogóle da się z nim współpracować, dostarczaniem produktów i późniejszym ich odbieraniem. Warunkiem jest oczywiście poświęcenie własnego czasu oraz zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności.
Jeśli jesteś zainteresowany konsultacją i szkoleniem z podstaw fotografii produktowej zapraszam do kontaktu.

Fotograf produktowy poszukiwany
Jeśli jednak zależy Ci na wysokiej jakości zdjęciach, to poniższe niedociągnięcia na pewno powinny dyskwalifikować danego wykonawcę:
- zdjęcia źle oświetlone, produkt nie wygląda atrakcyjnie
- tło jest brudne
- przepalone i niewyraźne elementy produktu
- zafarby kolorystyczne, np. biały przedmiot jest lekko fioletowy (nieumiejętne operowanie balansem bieli)
- produkt jest nieprzygotowany do zdjęć (np. krzywe etykiety na butelce, odstające zamknięcia opakowań)
- niewyraźne kontury przedmiotów
- produkt ostry tylko częściowo
- produkt jest niewyretuszowany (widoczne kurz, rysy, wgniecenia, itp.)
- słaba obróbka graficzna lub jej brak
- nieodpowiedni dobór obiektywu i niekorzystny kąt przez co produkt jest zdeformowany
- i coś co spina w całość powyższe wady: brak estetyki
Warto również przyjrzeć się innym parametrom takim jak:
- różnorodność realizacji
- czas reakcji na kontakt
- specjalizacja w fotografii produktowej
- dostępność
- istnienie strony www
- ilość lat na rynku oraz doświadczenie
- referencje (sprawdź referencje Studia Grinus)
- odległość oraz czy produkty będziesz dostarczać osobiście czy poprzez kuriera
- możliwość dojazdu i realizacji sesji na miejscu
Oczywiście są to ważne parametry. Jednak uważam, że wysokiej jakości zdjęcia oraz treściwe portfolio, świadczą o tym, że taki wykonawca pilnie odrabiał prace domowe w swoim fachu i będzie można na nim polegać.
Jeśli zależy Ci na jak najkorzystniejszym przedstawieniu swojego produktu i stawiasz na jakość wizerunku, śmiało możesz skorzystać z usług Studia Grinus. Od 6 lat realizujemy zlecenia dla klientów z Polski i zagranicy i mamy doświadczenie w fotografowaniu różnorodnych produktów (tych małych i dużych).
W celu uzyskania oferty zapraszam do skorzystania z Pomocy wyceny sesji fotograficznej.